Seme/uke
Podle mé původní představy měl tento článek pojednávat pouze o tom, že používání termínů seme a uke se odvíjí od asijského vnímání vztahů mezi lidmi. Pro takové tvrzení sice nemám žádný důkaz, ale připadá mi to jako logický předpoklad a jsem o tom hodně přesvědčená. A je to, mimojiné, idea čistě z mé hlavy.
Ovšem jakousi nehodou, zřejmě v návaznosti na myšlenky, které se mi v současnosti motají hlavou, se mi do textu propašovaly další úvahy, o kterých už zdaleka tak moc přesvědčená nejsem. Berte tedy zbytek textu spíše jako námět k diskuzi, než jako něco, za čím si autor stojí.
Cosplay by ProductionSasuNaru
Ideál rovnosti versus ideál harmonie
Moderní evropská civilizace se do značné míry zrodila společně s francouzskou revolucí, s Deklarací práv člověka a občana a se slovy: "Lidé se rodí a zůstávají svobodní a rovnoprávní." Ještě dodnes jej v úvodu skoro doslovně cituje Všeobecná deklarace lidských práv.
Potíž je v tom, že lze zároveň empiricky dokázat, že se lidé nerodí rovnoprávní (nejspíš dokonce ani zcela svobodní). Nebylo nám všem naděleno do vínku od všech schopností stejně. To se nakonec ta slova ani nikdy nesnažila tvrdit. Byla spíše ohrazením se proti stavu, ve kterém bylo společenské postavení dědičné a nevycházelo z přirozených schopností. Ta slova zaručují toliko naši rovnost před zákonem a už žádnou další. Přesto zároveň platí, že spolu s těmito slovy vstoupil do evropské kultury silný, třebaže často jen podprahově sdílený etický apel, že je správné předpokládat a také usilovat o rovnost všech a tím způsobem dosáhnou spravedlivého uspořádání na této zemi.
Přes rozhodnutí přijmout západní civilizaci a s ní novověký ideál rovnosti zůstává v zemích dálného východu podobně podprahově přítomen silný vliv klasické čínské kultury a konfuciánství. V ideálním zřízení konfuciánské společnosti zná každý své přesné místo ve společnosti a své povinnosti vůči ostatním založené na hierarchickém uspořádání. Cílem je dosáhnout společenské harmonie. Udržení harmonických vztahů ve společnosti každý jednotlivec podřizuje své vlastní zájmy.
Konfuciánské představy o společenské harmonii založené na hierarchickém uspořádání se odráží už v samotných jazycích, kterými se v těchto zemích mluví. Mnozí, kteří tyto jazyky aktivně užívají, se shodují, že je docela komplikované se japonsky (nebo třeba vietnamsky) pohádat. V těchto jazycích existuje mnoho způsobů, jak vyjádřit různé stupně uctivosti (trochu podobně jako to dělá naše vykání a tykání) a také mnohem větší počet slov pro vztahy nadřízenosti a podřízenosti. Například japonština zná oproti českému jazyku slova jako senpai (nadřízený, ale také kdokoli, kdo do vaší firmy nastoupil dříve než vy) - kóhai (podřízený nebo kdokoli, kdo do firmy nastoupil po vás), onésan (straší setra) - imóto (mladší sestra), onísan (starší bratr) - ótoto (mladší bratr). Zkrátka zdvořilostní pravidla umožňuji nastolit stav rovnosti jen velmi výjimečně.
Vznik pojmů seme/uke v yaoi maze považuji za cosi příznačného pro celou japonskou kulturu. Zatímco se anglické termíny top a bottom striktně vztahují pouze na preferenci polohy dané osoby při sexuálním styku, tak pojmy seme a uke zahrnují i onen vztah nadřízenosti a podřízenosti obvyklý ve společenských vztazích ásijských zemí a vyvinuly v rámci bojových umění. Ovšem za předobraz poměru nadřízenosti a podřízenosti je považován vztah otce a syna. V ideálu by to měl být vztah láskyplný, kde nějaké povinnosti a výhody mají obě strany - na jedné straně stojí poslušnost vůči nadřízeným a na druhé odpovědnost za ty, co jsou mi podřízeni.
Takové uspořádání má svou vlastní logiku spravedlnosti. Více pravomocí v něm naleží tomu, kdo má zároveň více odpovědnosti. Nicméně se vylučuje s výše zmíněným ideálem rovnosti.
Seme/uke versus Top/bottom a kluci, co si je pletou s holkama
V rámci moderní japonské kultury se těší výraznému postavení pojem kawaii. Přináleží všemu roztomilému, všemu, co působí mile a zároveň křehce, co si žádá naší ochrany. Kawaii vzhled bývá tradičně připisován dětem, malým zvířátkům, některým ženám a typický je i pro ukeho. Existuje totiž podobnost (snad přirozená) mezi mezi chováním a vzhledem, které je považováno za dětské a tím, které je připisováno ženám. Tato podobnost se v konečném důsledku vztahuje i na vzhled a chování, které je připisováno v yaoi příbězích ukemu.
Obecně poženšťování mužských postav je v manze, yaoi, stejně jako japonské či korejské kultuře pop idolů, velice silným jevem. Ti kluci, co si je lidé tady v Evropě často pletou s holkama, jsou milovány velkou skupinou žen. Třebaže se tento jev často odvozuje prostě od manga stylu a přirozeného vzhledu asijkých mužů, sama ho považuji také za projev toho, že se podoba mužů (po letech, kdy byl obvykle uplatňován jen obrácený model) začala ve velkém podřizovat vkusu žen. Asi i proto se mužnější projevy, které se v yaoi příliš neobjevují (svalnatí, silní, občas i nadpůměrně ochlupení muži), našly cestu do bara, tedy erotické mangy určené homosexuálním mužům.
Jsem tak trochu přesvědčená (kromě osobního dojmu to ovšem nemám čím doložit), že třebaže se v západoevropské obdobě yaoi, ve slashi, se podobné vlivy jako v yaoi také uplatňují, jejich vliv a význam je tu podstatně menší. Každopádně dle mé osobní zkušenosti je ženské chování mužských postav pravidelně označováno za vadu. Snad je tu cítit vliv LGBT komunity, jejíž členové se ve slashovém dění angažují a občas slashitkám vymlouvají přílišné úlety od "realističnosti". A možná se na slashi projevuje onen západní ideál rovnosti.
Vezmeme-li za bernou minci, že usilujeme (případnost tohoto uspořádání bývá ovšem často zpochybňována) o vyrovnané postavení ve vztazích muže a ženy, je logické, že toužíme tento ideál vidět naplněný i ve vztahu dvou osob stejného pohlaví.
Rovnice, které přepisují ve všech ohledech jednomu ve vztahu submisivní a druhému dominantní roli jsou samozřejmě vždy velmi zjednodušující. Právě odpor k takovému zjednodušování a také odmítavý postoj k předepisování společenských rolí vedl zřejmě k tomu, že v euro-americké kultuře panuje silná snaha odmítnout jakýkoli další přesah, který slova bottom/top mohou mít.
Ovšem po všech možných ujištěních, že sexuální poloha není u homosexuála žádným ukazatelem jeho povahy, na mě působil trochu ironicky článek, který jsem kdysi vyštrachala někde na internetu a ve kterém se na pokladě vědeckého výzkumu dokazovalo, že (samozřejmě čistě v průměru) se to s těmi top a bottom má do značné míry tak, jak bychom čekali, že to chodí mezi seme a uke partnery. Koneckonců podobně komicky na mě působí články, které něco podobného sdělují o mužích a ženách.
Mužská emancipace
Aniž bych takovému generalizování chtěla přidávat na větší vážnosti než má, jsem tak trochu přesvědčená, že za snahou odmítnout další přesah oněch slov, stojí také nevědomě nízký společenský status připisovaný ženskému chování a zálibám. Toto tvrzení zakládám minimálně na osobní zkušenosti, jak snadno se mnoho žen hlásí k tomu, že vyrůstaly tak trochu jako kluci, zatímco je mnohem obtížnější objevit muže, který by řekl, že ve svém dětství měl sklony chovat se jako holka.
Protože mnohé z vlastností, které připisujeme uke postavám v yaoi (a budeme-li k sobě upřimní do značné míry také všem "spodkům"), jsou spjaty s ženskostí, muži, kteří se přiznávají k bottom preferenci zároveň aspirují na to, aby jejich chování bylo vnímáno jako nemužné (Are You A Top Or Bottom?). Tak trochu věřím, že kdyby "bytí ženou" nemělo na podvědomé úrovni stále menší společenský status než "bytí mužem" nemusel by to pro ně být takový problém.
Pokud jsme už připustili, že ženy mohou zůstat ženami, třebaže si uzmou něco z role přiznávané mužům, pak snad není přehnané věřit, že muž, jehož přání a touhy se v něčem blíží těm "ženským", nepřestává zcela samozřejmě být mužem. Koneckonců cílem nikdy nebylo, aby se všem dostalo vysokého společenského statusu, ale spíše to, abychom získali svobodu být sami sebou. Možná přišel čas na mužskou emancipaci. Jsou na světě muži, kteří si ji přejí. (viz: Přišel čas na emancipaci mužů?) :)
Diskusní téma: Seme/uke
gealf Zet
gealf Zet
ten Vek
slozy lam
gam Pes
cialis coupon cialiswithdapoxetine.com
cialis coupon cialiswithdapoxetine.com
hello all. i am serwesen
hello all. thanks for approved.
Jak to vidí pes :-)
Re: Jak to vidí pes :-)
Re: Re: Jak to vidí pes :-)
Takže na oplátku mám jen pár postřehů.
Troufnu si podotknout, že bohužel ne všichni kunsthistorici jsou vyrovnané osobnosti. Zrovna to si totiž, myslím, mohu dovolit tvrdit s jistotou. :) Ale docela chápu, že je pěkné si právě takového kunsthistorika představovat. :P
Při tvé poznámce, že subík může do značné míry ovládat semeho, se mi, nevím nakolik oprávněně, vybavila Dahačina novelka "Jedno malé...". Já mám totiž tuhle Dahačinu "maličkost" vážně moc ráda. Je pěkná v tom, jak dokáže vylíčit BDSM poměr jako idylický a harmonický vztah, a pak také právě proto, že v ní jsou ty dvě "nerovné" role, pro někoho možná paradoxně, vlastně vyrovnané. Ten její klučík si dokáže na svém pánovi opravdu prosadit (možná spíš vytrucovat a vynucovat :)) svou MINIMÁLNĚ na těch vyrovnaných padesát procent. :) Aspoň mně to tak připadá.
A když píšeš, že tvůj seme bývá zpravidla čtyřicátník nebo padesátník, tak musím podotknout, že já měla zatím spíš dojem, že v tvých příbězích bývá častěji uke čtyřicátník nebo padesátník. Tak nevím, jsem mimo? :)
Mně totiž právě tohle na nich přišlo jako možná ten nejzajímavější fakt. Ono je to totiž v takových příbězích, přes těch pár vyjímek, co existují, pořád celkem neobvyklé. A takový vztah mi přišel z podstaty věci vyrovnaný, protože se v nich dobrovolně zdává nadvlády někdo zkušenější, ale ta jeho převaha zůstává tak nějak znát. :)
Co říct na závěr? Snad bych ti popřála hodně té svobody někoho se ze všech sil držet. :)
Re: Re: Re: Jak to vidí pes :-)
Ono s těmi mými postavami je to takové komplikované - až se za to občas stydím. Henri byl "jasný uke", to ano. Nebo Martin z Bylo nás čtyři. Ale třeba v mé poslední povídce je "uke" vážně starší - byť zase zbožňuje svého "ukeho" natolik, že se před ním až sklání. Ale uke je hodný a vděčný, protože už není žádný pískle a umí si semeho vážit. :-) Možná to není takové drámo, jak je u mě zvykem, ale mám k tomuhle svému "vyměknutí" důvody. Osobní, jak jinak. :-)
(Tak mě napadá - doufám, že nikdy nevyjde najevo, jak málo mám zkušeností s mezilidskými vztahy. To jen k té tvé poznámce o mých znalostech z oblasti bdsm :-)
Re: Re: Re: Re: Jak to vidí pes :-)
Re: Re: Re: Re: Re: Jak to vidí pes :-)
Kolik máš zkušeností sice nevím, ale vím, kolik já, takže ... platí, co jsem řekla. :)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak to vidí pes :-)
coming out
Mohu se přidat do konverzace? V manze jsem úplný začátečník, takže radši se nebudu vyjadřovat, abych něco nepopletl, ale o BDSM se zajímám už delší čas. A právě téma Seme/uke mne zaujalo a přivedlo na tvůj web.
Ono, připustit si, že je člověk bottom, submisivní vůči ženě...v mém případě, či vůči muži a nebo Dominantní vůči ž/m, je určitě velký coming out. Bojujete s mnoha myšlenkami, zda jste normální, zda vůbec najdete partnerku, co by na to řekli rodiče, přátelé, okolí. Když to ale přijmete a snažíte se o tom něco více dozvědět, tak zjistíte, že nejste sami, nejste divný a určitě to není nemoc :-)
Jinak dominance a submisivita v BDSM se často přelévá i do vztahu. Někteří to mají i jako životní styl a žijí v D/s vztahu. BDSM či Dominantně submisivní vztah má mnoho podob, 10 lidí 10 názorů, směrů, chutí apod. Může se jednat čistě o psychologické BDSM či třeba jen fyzické, ale spíš je to kombinace.
Díky za Vaše odkazy :)
Re: coming out
Nemám důvod nevěřit čemukoli z toho, co jsi řekl, takže ... souhlasím. :) A děkuji za takový informovaný komentář a taky za odvahu k takovému malému coming outu. :)
Přeji ti, ať si k sobě najdeš nějakou krásnou, milou a při tom dominantní partnerku. Až takový problém to snad nebude. protože já mám totiž dojem, že kolem sebe vidím převážně ženy, co mají rády velení. Otázka ale je, jestli to ony o sobě vědí ... :)
!
A jelikož jsem taky chodila do juda, zkoušela jsem pátrat, kde se vzal seme, a kam se ztratil tori. Nedopátrala jsem, ale každopádně je pro mě vztah tori/uke mnohem srozumitelnější než seme/uke. (Semera - útočit Je mnohem rovnocennější
Re: !
Semera - útočit, tori - vzít (kontrolu). Vztah tori/uke mi přijde mnohem výstižnější, protože zdůrazňuje rovnocennost a důležitost ukeho...
Re: Re: !
Ten článek, to je spíš takové zamyšlení, než že by byl informativní. Pořád čekám, až se tu zjeví nějaká pravověrná zažraná yaoistka, co na to všechno řekne.
Díky za reakci. Jsi asi o něco poctivější čtenář než já. Tak se trochu stydím. :)
Re: Re: Re: !
Re: Re: Re: Re: !
A už se ani moc nestydím! :D
ještě slovníček od Taylor
Seme - v páru představuje mužský element. V naprosté většině případu je větší a silnější, vždy agresivnější, přebírá iniciativu. Mezi jeho záliby patří: zachraňování ukeho, chytání ukeho do náruče (uke totiž většinou neumí normálně chodit, velmi často zakopává a padá), znásilňování ukeho a další.
K sememu musí uke vzhlížet – proto bývá seme nejlepší sportovec, prezident školního parlamentu, geniální student, kapitán pirátů, král, bohatý byznysmen nebo nejlépe všechno dohromady.
Obecně platí pravidlo „čím užší oči, tím víc seme“.
Uke - opak semeho. Uke je holčičí část páru a nezřídka jako dívka i vypadá. Je menší než seme (o hlavu až o dva metry), slabší, stydlivější, podřízenější, nešikovnější. Nebývá moc sportovně založený ani chytrý, protože pak by neměl na semem co obdivovat. Nemá příliš vyvinutou motoriku, dokáže zakopnout na rovné asfaltce, aby ho seme mohl chytat do náruče a dojemně chránit. Uke semeho odmítá, ale k ničemu to není – seme se totiž nezalekne násilí, pokud mu uke nechce dát dobrovolně. Je to vždy uke, kdo si po vášnivé noci / ránu / dopoledni / poledni / odpoledni /večeru.. tři dny pořádně nesedne.
Uke mívá široce otevřené oči a Naivita se v jeho případě píše s velkým N.
Re: ještě slovníček od Taylor
Re: Re: ještě slovníček od Taylor
Re: Re: Re: ještě slovníček od Taylor
Re: ještě slovníček od Taylor
Nu, po pravdě o yaoi vím strašně, strašně, strašně málo. A nemám moc nárok se vyjadřovat. Nicméně, když už to jednou zaznělo to "Ai no kusabi". Tam já třeba nepochybuji, že Iason je seme a Riki uke. Jsou tam také jednoznačně v rolích pána a jeho mazlíčka, ale vážně, vy, co jste to viděli, vážně jste viděli v Rikim ženskou? Já totiž ne. Podle mě je chlap každým coulem. :)
A ještě, když se mi tu zjevil na obrázku ten Naruto. Ten je v originále heterosexuál, tedy žádný seme ani uke. Ale když se na něj podívám, ta naivita a nemotornost na něj docela sedí. Nicméně také a zejména obrovská chuť na sobě pracovat (jak japonské :)). Já nevím, je kvůli tomu jako ženská?
Zajímalo by mě, co by řekl můj kamarád, narutofilec, který nemá o yaoi ani páru a je tomu fakt rád :), kdybych mu vykládala, že je Naruto jako ženská? Nu fakt nevím, třeba by to vzal... Spíš myslím ale že ne. :)
Z druhé strany ale, stopy seme a uke principu vidím často i u HP slashe. A nemyslím si, že mi to vyloženě vadí. Když mi však připadá, že se postavy chovají vyloženě jako ženské, vadí mi to asi víc, než cokoli jiného. A to se vážně snažím nebýt programově proti ničemu.
Re: Re: ještě slovníček od Taylor
Re: Re: Re: ještě slovníček od Taylor
Re: Re: ještě slovníček od Taylor
Re: Re: Re: ještě slovníček od Taylor
takže tak . :(
Re: Re: Re: Re: ještě slovníček od Taylor
Re: Re: Re: Re: Re: ještě slovníček od Taylor
Na Pokémony, že by se nenapsalo žádné yaoi, to je vysloveně nemožné!
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ještě slovníček od Taylor
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ještě slovníček od Taylor
https://danmatsuma.blog.cz/1004/pokemon-ff-predehra-k-libankum-chytim-je-vsechny
https://danmatsuma.blog.cz/1004/pokemon-ff-po-prijezdu
https://danmatsuma.blog.cz/1005/pokemon-ff-chtel-bych (tohle je delší)
Re: Re: Re: Re: Re: ještě slovníček od Taylor
https://fanlore.org/wiki/List_of_Pok%C3%A9mon_Pairing_Names
Re: ještě slovníček od Taylor
Přesto si snad sama za sebe, do doby než mě někdo přesvědčí o opaku, mohu myslet, co chci. :)
další seme uke
Bell, než se mi podaří nějak si přeložit ten odkaz Are You A Top Or Bottom a než se zde rozběhne sáhodlouhá diskuse :-), zkus se podívat na tyto 2 odkazy: https://spring.me/fuuko/q/168084380172972317
https://river-wolf.deviantart.com/art/Seme-Symbol-Stamp-311148924?offset=10#comments
Snažila jsem se to přeložit, ale můj google umět anglicky jen strašně :-(.
Jinak k tvému článku - on bude hlavní ten rozdíl mezi (naším západním) vnímáním rovnosti a mezi rovnováhou jinu a jangu. Konfucia osobně nemám ráda m.j. kvůli té hierarchii a vyhýbám se mu, takže o něm si nepopovídám, ale tohle je úžasné téma! Seme/uke nebo Pán/otrok atd. - podívám se, co mám v počítači a ještě něco sem připíšu.
Re: další seme uke
Ten první byl hodně zajímavý. Takže japonci mají výraz (neko a tachi) pro bottom a top i bez onoho dalšího přesahu. Přiznám, že jsem to vůbec nevěděla.
Asi proto, že to nikdo zas tak moc nepoužívá. :)
A dík yi za ten druhý. Fajn, tak teď zvládnu napsat seme a uke i v kandži.
Mimojiné, kdysi jsem narazila na to, že podobné výrazy existují i pro dívky v yuri, ale nepamatuji se, jak znějí.
Pokud jde o ten můj odkaz, co se ti špatně čte.
Já kdysi (asi tak před dvěma lety, když jsem s tímhle koníčkem začínala) hodně googlovala kolem termínů bottom a top. Tenkrát jsem narazila na ten vědecký článek o jejich psychologickém profilu, co výše v textu zmiňuji. Nějak ho nedokážu už dohledat.
Stejně tak jsem tehdy našla nějakou krátkou zpověď homosexuálního kluka, který psal, jak těžké pro něj bylo přiznat si, že je bottom. Připadalo mu to, jako by musel udělat coming out ještě jednou. Jako by na podruhé musel přiznat, že přišel o svou mužnost. Ten původní článek jsem nenašla, ale ten pán v "Are You A Top Or Bottom" řeší velice podobný problém. Takže o tom tam jde.
Možná je pro mě trochu odvážné se k této otázce vůbec vyjadřovat. Nevím nic o tom, jako je to být botttom (leda by bytí ženou na to bylo přípravou) a na druhou stranu nevím ani moc o konfucianismu. Mám jen pocit, že jsem hodně pochopila o japonské společnosti a že víc rozumím zákulisí japonských filmů či seriálů, když jsem pochopila tohle jejich harmonické společenské nastavení.
Já mám za sebe dojem, že my evropani máme tak trochu sklony uvažovat víc o tom, co nám druzí (stát, manžel/ka, rodiče) dluží. V čem vůči nám nedostáli svým povinnostem. Zatímco japonec mnohem častěji uvažuje ve smyslu, co já dlužím těm ostatním. Co musím udělat, abych já dostál svým povinnostem. A mimojiné se tím ani halasně nechlubit, protože je to něco samozřejmého.
V konečném důsledku na ně pak ty povinnosti mnohem víc dopadají, takže mají mnohem víc sebevražd, ale tuším také podstatně míň vražd. :)
Re: Re: další seme uke
Taky je rozdíl mezi tím, jak je člověk "nastavený" - jestli je submisivní, tak mu nedělá problémy být uke. Ale ty výrazy, co se používají v rámci BDSM, označují role, které se hrají za určitých pravidel a zpravidla jen po určitou dobu, kdežto seme a uke je životní styl vymyšlených postav a většinou se nemění. V Potterovi mě žádný vhodný příklad nenapadá, ale takový Iason z Ai no Kusabi je seme, i když momentálně je třeba bottom. Snad to píšu srozumitelně.
Další nedorozumění ve vztazích bývá to, že oba, zvláště jsou-li vychováni "západně", chtějí být "ti nahoře", protože "ti dole" jsou přece ti méně úspěšní, horší... to nejspíš vadilo tomu klukovi, jak o něm píšeš. Top v BDSM a alfa ve smečce mají rozhodovací pravomoc nad jedincem v podřízeném postavení, ale zároveň ho ochraňují - před ostatními, ne před sebou, to by si nic neužili :-). Vynucují si poslušnost, ale výměnou za ochranu. Pokud se oba dohodnou dobrovolně a mohou tento vztah kdykoliv zrušit, nic špatného na tom nevidím. V BDSM už jsou s ochranou mazlíčků tak daleko, že sadistický subík má pro týrání domina mnohem větší možnosti než jeho Pán.
Zpět k tvému článku, jak píšeš o té rovnosti. Rocia rozebírá dost podobnou věc ve svém textu https://www.petami.estranky.cz/clanky/gender---studijni-texty/druhe-pohlavi---myty.html
(Nevím, jak to vkládat, aby to fungovalo).
Re: Re: Re: další seme uke
No jo, něco podobného nám kdysi vyprávěl učitel v souvislosti s renesančním svatební obřadem - starý ideál ženy, která je zároveň Máří Magdalena a Panenka Marie. Co na tom, že se to vylučuje? :)
Druhé pohlaví jsem sice četla, ale pravda bohužel je, že už si obsah až tak dobře nepamatuji. Takže mi takový článek rozhodně prospěl. Mně nejvíc utkvěl asi hned začátek, jak tam Simone Beauvoirová vysvětluje ten pojem "druhé pohlaví". Když jsem to četla, zdálo se mi skoro neuvěřitelné, jak je ta kniha už stará.
Dík za objasnění.
Ještě taková maličkost. Příklad je to určitě dobrý, ale ... nedá mi to ... Iason v Ai no kusabi nikdy není bottom. :D Nebo o něčem víš? Jestli někdo najdete něco, kde je .. tak sem s tím. To bych totiž chtěla vidět. *-*
Re: Re: Re: Re: další seme uke
No ale co vlastně znamená seme v překladu z japonštiny? Uke jsem našla někde v aikido, že to znamená "poražený", ve smyslu sražený nebo povalený na zem. Seme jsem našla jako "útok", také ale "pronásledování" a "odpovědnost" a "dominance". To se tak moc nevylučuje, jen by mě zajímal hlavní význam. Taky mi google nabídl, že to je "vina" - tento význam se mě osobně nelíbí, takže bych byla radši, kdyby "vyhrály" jiné překlady :-)
Re: Re: Re: Re: Re: další seme uke
Nevím, jak moc je to přesné, ale nějaký překlad nabízí TsuchiKim třeba zde - https://chibianime.blog.cz/1003/uke-seme. Tak nějak to znám já.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: další seme uke
No jo, co s tím teď? Přepsat všechny FF? :-)
Přidat nový příspěvek
